Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Szkoła Podstawowa
im. Jana Pawła II w Zielinie
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Sprawozdanie końcowe -rok szkolny 2023/2024

W roku szkolnym 2023/2024 wykorzystywaliśmy urządzenia z "Laboratorium Przyszłosci" na lekcjach, zajęciach dodatkowych, wycieczkach i uroczystosciach szkolnych. Najczęsciej oczywiście sprzęt do fotografowania, filmowania - czyli aparat fotograficzny z funkcją nagrywania, lampy do doświetlenia kadru, statyw i gimbal. Dokumentację fotograficzną i filmową znajdziemy na naszej szkolnej stronie internetowej w tematycznych galeriach dołączanych do opisu wydarzeń.

Większość urządzeń używaliśmy w czasie zajęć dodatkowych z informatyki – kole komputerowym. Motywem przewodnim tych zajęć było wykonanie modeli sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu dróg. Na każdym etapie prac uczniowie wykorzystywali urządzenia z „Laboratorium Przyszłości”:

  1. Projektowanie skrzyżowania i wykonanie planszy ze sklejki
  2. Projektowanie elementów 3D w programie FreeCad –wykorzystane laptopy i oprogramowanie.    Oglądanie modeli za pomocą okularów VR.
  3. Wydruk elementów na drukarce 3D – wykorzystana drukarka 3D, filament, laptop. Drukowanie musiało być wykonywane na każdych zajęciach –czyli raz w tygodniu. Zaprojektowano 8 stojaków dla pieszych, 4 stojaki dla pojazdów oraz 30 nasadek na ledy. (wydruk stojaka trwał ponad 2 godziny).
  4. Prace lutowania – stacja lutownicza, cyna, pasta lutownicza, imadło z uchwytami – uczniowie w zespołach 2 osobowych, wymiennie wykonywali stałe połączenie lutowane diody do 2 przewodów (plus i minus). 30 zestawów.
  5. Rozmieszczenie i przymocowanie stojaków z umieszczonymi diodami i wyprowadzonymi przewodami – wiercenie otworów, wkręcanie wkrętów mocujących stojaki do podstawy modelu.
  6. Wykonywanie połączeń obwodów – przewody i rezystory z zestawu Arduino, listwy połączeń. Połączenie wykonano pod spodem podstawy – niewidoczne dla użytkownika.
  7. Podłączenie obwodów do kontrolera Arduino (płytki Arduino) – do pinów wyjścia Arduino podłączono obwody zasilania każdej diody LED wg zaprojektowanego układu.
  8. Napisanie programu sterującego światłami wg zasad ruchu drogowego. Wykorzystano aplikację Arduino IDE.
  9. Przesłanie gotowego programu do kontrolera Arduino, testowanie, poprawianie błędów i zmiana ustawień.
  10. Pokaz działania modelu na forum zespołu wykonawców.
  11. Sporządzenie dokumentacji w postaci zdjęć, filmów prezentujących wykonaną pracę. Umieszczenie materiałów na szkolnej stronie internetowej – aparat z oprzyrządowaniem.
  12. Przekazanie modelu do zestawu pomocy dydaktycznych dla uczniów klas 1-6.

Większość materiałów umieszczono w poprzednich sprawozdaniach pokazujących kolejne etapy prac. W tym sprawozdaniu zamieścimy filmik, na którym widać działanie modelu sygnalizatorów na skrzyżowaniu. Model można zasilać przez USB lub zasilaczem dołączonym do zestawu Arduino.

Henryk Madera

Film: 20240617_125259.mp4