Procedura postępowania na wypadek wtargnięcia napastnika do szkoły
aktywny strzelec
- Jeżeli nie miałeś szansy na ucieczkę, ukryj się, zamknij drzwi na klucz (zabarykaduj się).
- Wycisz i uspokój uczniów.
- Zaopiekuj się uczniami, którzy potrzebują pomocy.
- Każ bezwzględnie wyciszyć, wyłączyć telefony.
- Poinformuj policję wysyłając informację tekstową - SMS o zaistniałej sytuacji
- Zasłoń okno, zgaś światło.
- Nie przemieszczaj się.
- Bądź poniżej linii okien, zejdź ze światła drzwi.
- Zejdź z linii strzału, połóż się na podłodze.
- Jeżeli padną strzały, nie krzycz.
- Nie otwieraj nikomu drzwi.
- W przypadku wtargnięcia napastnika do pomieszczenia podejmij walkę, która może być ostatnią szansą na uratowanie życia
Bezpośredni kontakt z napastnikami, którzy dążą do przejęcia kontroli nad szkołą.
- Wykonuj bezwzględnie polecenia napastnika
- Na żądanie terrorystów oddaj im przedmioty osobiste, np.: telefon Poinformuj, że nie możesz wykonać jakiegoś polecenia.
- Nie patrz terrorystom w oczy, unikaj kontaktu wzrokowego.
- Nigdy nie odwracaj się plecami do napastnika.
- Nie zwracaj na siebie uwagi.
- Nie lekceważ napastnika i nie bądź agresywny.
- Nie oszukuj terrorysty.
- Uspokój uczniów, zawsze zwracaj się do nich po imieniu.
- Poinformuj napastnika o uczniach ze schorzeniami.
- Pytaj zawsze o pozwolenie, np. gdy chcesz się zwrócić do uczniów.
- Zawsze korzystaj z dobrej woli terrorysty.
W przypadku działań antyterrorystycznych
- Nie uciekaj z miejsca zdarzenia, nie wykonuj gwałtownych ruchów – możesz zostać uznany za terrorystę.
- Nie próbuj pomagać służbom ratowniczym, dyskutować z nimi.
- Połóż się na podłodze, trzymaj ręce z otwartymi dłońmi najlepiej na wysokości głowy.
- Słuchaj poleceń i instrukcji grupy antyterrorystycznej, poddawaj się jej działaniom.
- Nie trzyj oczu w przypadku użycia gazów łzawiących.
- Pytaj o pozwolenie zaopiekowania się swoimi uczniami.
- Odpowiadaj na pytania funkcjonariuszy.
- Bądź przygotowany na traktowanie ciebie jako potencjalnego terrorysty dopóki twoja tożsamość nie zostanie potwierdzona.
- Po wydaniu polecenia wyjścia – opuść pomieszczenie jak najszybciej, oddal się we wskazanym kierunku.
- Nie zatrzymuj się dla zabrania rzeczy osobistych, zawsze istnieje ryzyko wybuchu lub pożaru.
Procedura postępowania na wypadek podłożenia ładunku wybuchowego
Stwierdzenie podejrzanego pakunku
- Odizoluj miejsce znajdowania się podejrzanego pakunku
- Nie dotykaj, nie otwieraj i nie przesuwaj podejrzanego pakunku
- Okryj pakunek w przypadku stwierdzenia wydobywania się z niego innej substancji (tylko jeżeli czas na to pozwala)
- Poinformuj o stwierdzeniu pakunku osobę odpowiedzialną za uruchomienie procedury
- Po usłyszeniu sygnału o podłożeniu ładunku wybuchowego rozpocznij ewakuację zgodnie z planem ewakuacji
- Nie używaj telefonu komórkowego
- Bezwzględnie wykonuj polecenia osoby kierującej sytuacją kryzysową lub funkcjonariuszy służb
- W miejscu ewakuacji policz wszystkie dzieci i poinformuj osobę odpowiedzialną za kierowanie działaniami kryzysowymi
- Poinformuj rodziców o miejscu odbioru dzieci i drodze dojazdu
Procedura postępowania na wypadek skażenia chemicznego i biologicznego szkoły
- nie dotykać i nie wąchać podejrzanych przedmiotów, nie sprzątać proszku, nie ścierać cieczy,
- aby zapobiec rozprzestrzenianiu się substancji, przykryć ją np. kocem,
- pozamykać okna oraz drzwi i wyłączyć klimatyzację, nie dopuścić do przeciągów,
- opuścić pomieszczenie, w którym wykryto/stwierdzono obecność podejrzanej substancji i nie wpuszczać do niego innych osób,
- powiadomić administratora
- zaalarmować wszystkie osoby przebywające na terenie szkoły i ewakuować je w rejon ewakuacji, przemieszczając się pod wiatr oraz poprzecznie do kierunku wiatru
- natychmiast po ogłoszeniu ewakuacji powiadomić odpowiednie służby
- jeśli miał miejsce kontakt z substancją, należy: umyć dokładnie ręce wodą i mydłem; zdjąć ubranie, które miało kontakt z podejrzaną substancją i włożyć do plastikowego worka,
- po kontakcie z substancją nie wolno: jeść, pić, palić do czasu uzyskania zgody odpowiednich służb
- w obiekcie – budynku, do którego nastąpiła ewakuacja zamknąć i uszczelnić okna, drzwi, otwory wentylacyjne, wyłączyć klimatyzację,
- sporządzić listę osób, które miały kontakt z podejrzaną substancją albo znalazły się w odległości ok. 5 m od niej. Listę przekazać policji.
- w miarę możliwości gromadzić podręczne środki ratownicze i odtrutki
- przygotować wilgotne tampony do ochrony dróg oddechowych, na wypadek przeniknięcia środków biologicznego lub chemicznych do wnętrza pomieszczeń
- powstrzymać się od picia, spożywania posiłków, palenia oraz prac wymagających dużego wysiłku
- oczekiwać na pojawienie się odpowiednich służb i postępować zgodnie z otrzymanymi od nich wytycznymi.
Postępowanie na wypadek zagrożeń wewnętrznych
Procedura postępowania na wypadek wystąpienia agresywnych zachowań na terenie szkoły oraz zjawiska tzw. Fali
Sposób postępowania
- bezzwłocznie podejmij działania mające na celu powstrzymanie i niwelowanie tego zjawiska
- Powiadom pielęgniarkę szkolną (jeśli taka jest w szkole), pedagoga/psychologa i dyrektora szkoły.
- powiadom wychowawcę/ów oraz rodziców (opiekunów prawnych) agresora i ofiary.
- W przypadku zagrożenia życia wezwij karetkę pogotowia, nawet bez uzyskania zgody rodziców (opiekunów prawnych).
- Opiekę nad uczniem podczas udzielania pomocy medycznej, ale bez możliwości udzielenia zgody na operację, sprawuje osoba wyznaczona przez dyrektora szkoły.
- Decyzję o dalszym leczeniu dziecka podejmują rodzice (opiekunowie prawni) poszkodowanego.
- Pedagog szkolny i wychowawcy klas przeprowadzają rozmowy z rodzicami (opiekunami prawnymi) obydwu stron oraz ze sprawcą i ofiarą. Z rozmów sporządzają notatkę.
- W poważnych przypadkach np. uzyskania informacji o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu lub przestępstwa ściganego na wniosek poszkodowanego powiadamiana jest policja oraz rodzice/opiekunowie prawni ofiary
- W przypadku wszczynania kolejnych aktów przez agresora, z widocznymi skutkami pobicia - szkoła kieruje sprawę na policję, od postępowania której zależą dalsze losy sprawcy przemocy. Wobec agresora stosuje się konsekwencje przewidziane w regulaminie szkoły.
- Czynnościami realizowanymi w trakcie procedury kieruje dyrektor placówki lub osoba przez niego wyznaczona.
Procedura postępowania na wypadek wystąpienia w placówce substancji psychoaktywnych
Sposób postępowania
W przypadku znalezienia podejrzanej substancji odurzającej na terenie szkoły, należy:
- Zachować szczególne środki ostrożności.
- Zabezpieczyć substancję przed dostępem do niej uczniów oraz ew. jej zniszczeniem.
- Powiadomić dyrektora szkoły, który powiadamia Policję.
- Ustalić, (jeżeli to możliwe), do kogo znaleziona substancja należy.
- Przekazać Policji zabezpieczoną substancję oraz informację o zaistniałej sytuacji.
- Przeprowadzić zajęcia warsztatowe z uczniami na temat zaistniałej sytuacji.
- Opracować i prowadzić projekty edukacyjne dot. w/w problematyki.
W przypadku podejrzenia ucznia o posiadaniu środków odurzających, należy:
- Odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie.
- Powiadomić pedagoga szkolnego.
- Powiadomić dyrektora szkoły, dyrektor powiadamia Policję.
- Zażądać od ucznia w obecności innej osoby/pedagoga przekazania posiadanej substancji.
- Zażądać od ucznia pokazania zawartości plecaka oraz zawartość kieszeni.
- Powiadomić rodziców/prawnych opiekunów ucznia.
- Poinformować rodziców o obowiązujących procedurach w szkole/placówce.
- Przeprowadzić z uczniem w obecności rodziców o złamaniu obowiązującego prawa szkolnego.
- Podjąć wraz z rodzicami i policją działania profilaktyczne w zakresie posiadania i rozprowadzania środkówodurzających.
Sposób postępowania po rozpoznaniu stanu po zażyciu środków psychoaktywnych:
- Podjąć niezbędne i konieczne sposoby działania.
- Powiadomić wychowawcę klasy ucznia.
- Odizolować ucznia od pozostałych uczniów w klasie.
- Powiadomić pedagoga/psychologa szkolnego.
- Przekazać ucznia pod opiekę pielęgniarki/pedagoga szkolnego.
- Powiadomić dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji.
- Powiadomić rodziców ucznia z prośbą o przybycie do szkoły/placówki.
- Zaopiekować się swoim zespołem klasowym.
- Wyciszyć uczniów i nie wdawać się w negatywne oceny.
- Poinformować rodziców o obowiązującej w szkole procedurze postępowania.
- Przeprowadzić rozmowę z rodzicami wskazując argumenty dla zagrożenia zdrowia.
- Opracować i wdrożyć projekt edukacyjny dot. w/w problematyki.
- Zobowiązać rodziców do pomocy dziecku w odstąpieniu odurzania się.
- Opracować program profilaktyczny pracy z dzieckiem.
- Wdrożyć program profilaktyczny. Monitorować i ewaluować efekty
- Powiadomić właściwe instytucje zajmujące się zdrowiem ucznia.
Sposób postępowania w sytuacji odmowy współpracy przez rodziców:
- Szkoła pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję.
- Powiadomione instytucje wdrażają obowiązujące procedury postępowania.
- Szkoła współpracuje z instytucjami w zakresie pomocy i wsparcia ucznia.
- Szkoła udziela informacji i przekazuje dotychczasowe sposoby postępowania z uczniem.
- Szkoła współpracuje z Ośrodkiem Wychowawczym w którym umieszczono ucznia.
- Szkoła monitoruje ucznia do czasu osiągnięcia przez niego pełnoletniości.
Obowiązki pracowników:
- Zapoznaj się z rodzajami i wyglądem środków odurzających.
- Zapoznaj się z symptomami wskazującymi na odurzenie narkotykiem.
- Zapoznaj się z symptomami nadużycia alkoholu.
- Zapoznaj się z symptomami zachowania dealerów środków odurzających.
- Prowadź regularne zajęcia z zakresu zagrożenia zdrowia środkami niebezpiecznymi.
- Prowadź systematyczne zajęcia z zakresu stosowania obowiązującego w szkole Prawa.
- Realizuj projekty edukacyjne z uczniami o współczesnych zagrożeniach.
- Prowadź cykliczne szkolenia dla rodziców o zagrożeniach zdrowia dzieci.
- Prowadź ciągłą obserwację uczniów w kontekście ich zdrowia i bezpieczeństwa.
- Poznaj nazwy instytucji pomocowych zajmujących się uzależnieniami.
- Zapoznawaj się na bieżąco z przepisami obowiązującego Prawa w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.
Procedura postępowania na wypadek kradzieży lub wymuszenia pieniędzy i innych przedmiotów wartościowych.
Sposób postępowania
- bezzwłocznie podejmij działania mające na celu powstrzymanie i niwelowanie tego zjawiska
- Powiadom dyrektora szkoły.
- Przekaż sprawcę czynu (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) pod opiekę pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły.
- Zabezpiecz dowody przestępstwa tj. przedmioty pochodzące z kradzieży lub wymuszenia i przekazuje je policji.
- W obecności innej osoby, np. wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego, psychologa, dyrektora lub innego pracownika szkoły - żąda aby uczeń przekazał mu skradzioną rzecz, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni we własnej odzieży oraz innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną rzeczą.
- Pracownik szkoły nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia. Może to zrobić tylko policja.
- We współpracy z pedagogiem ustal okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia.
- Dyrektor wzywa rodziców (opiekunów prawnych) sprawcy i przeprowadza rozmowę z uczniem w ich obecności, z której sporządza notatkę podpisaną przez rodziców.
- Dyrektor szkoły niezwłocznie powiadamia policję w przypadku, gdy wartość kradzieży lub wymuszenia przekracza 25 proc. minimalnego wynagrodzenia lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana.
- Gdy wartość kradzieży lub wymuszenia przedmiotu nie jest wysoka wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szkoły ustala dla ucznia karę określoną w Statucie Szkoły.
- Sprawca podejmuje zadośćuczynienie poszkodowanemu w kradzieży.
Otrzymanie przez ucznia prawomocnego wyroku ukończenia postępowania karnego.
- Dyrektor niezwłocznie, po otrzymaniu zawiadomienia z sądu o prawomocnym ukończeniu postępowania karnego wobec ucznia, na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, przedstawia treść zawiadomienia.
- Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów.
- Dyrektor powiadamia o decyzji Rady Pedagogicznej rodziców.
- Dyrektor, na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego oraz opinii samorządu uczniowskiego, wydaje decyzję o skreśleniu ucznia.
Procedura postępowania na wypadek wystąpienia zjawisk: pedofilia, pornografia, prostytucja
Sposób postępowania
- Nie bagatelizuj żadnych sygnałów świadczących o możliwości wystąpienia zagrożenia
- bezzwłocznie podejmij działania mające na celu powstrzymanie i niwelowanie tego zjawiska
- powiadom dyrektora, pedagoga/psychologa
- w przypadku otrzymania informacji o podejrzeniu możliwości lub wystąpieniu zjawiska natychmiast udaj się na wskazane miejsce w celu ustalenia czy zagrożenie w dalszym ciągu występuje;
- w przypadku powzięcia informacji o pojawianiu się osób obcych, zaczepiających uczniów, należy bezzwłocznie powiadomić najbliższą placówkę policji;
- dyrektor szkoły przekazuje pracownikom/nauczycielom informację o stwierdzonym zagrożeniu;
- wychowawca klasy, pedagog szkolny podejmuje działania prewencyjne wśród uczniów w celu wskazania potencjalnego zagrożenia oraz wskazania możliwych form przekazania informacji o osobach, które mogą stwarzać zagrożenie;
- w przypadku stwierdzenia, że uczeń był/jest ofiarą zdarzeń o charakterze seksualnym, bezzwłocznie powinni zostać powiadomieni rodzice ucznia oraz policja w celu przeprowadzenia czynności sprawdzających, które umożliwią ustalenie sprawcy przestępstwa;
- w przypadku możliwości ustalenia sprawców z wykorzystaniem monitoringu wewnętrznego/zewnętrznego uprawniony pracownik dokonuje przeglądu i ustala potencjalnych sprawców;
- wychowawca lub pedagog szkolny przeprowadza indywidualną rozmowę z uczniem i ustala przyczyny i okoliczności zdarzenia;
- należy wezwać do szkoły rodziców/prawnych opiekunów ucznia;
- wychowawca lub pedagog szkolny przeprowadza rozmowę z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia ofiary/sprawcy na temat zdarzenia
- W sytuacji kiedy rodzice odmawiają współpracy lub nie reagują na wezwanie do pojawienia się w szkole, gdy szkoła wykorzysta dostępne jej metody oddziaływań wychowawczych i nie przynoszą one spodziewanych efektów, a zachowanie ucznia wskazuje na znaczny stopień demoralizacji (np. uprawianie nierządu), dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich lub policję – Wydział ds. Nieletnich.
- gdy zachowanie ucznia może świadczyć o popełnieniu przez niego przestępstwa (np. gwałtu), pedagog/psycholog szkolny w porozumieniu z dyrektorem szkoły po uprzednim powiadomieniu o zajściu rodziców/opiekunów ucznia, zawiadamia najbliższą jednostkę policji, która dalej postępuje zgodnie ze swoimi procedurami.
Pedagog całe zdarzenie dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę.
Jeżeli postępowanie świadczące o demoralizacji przejawia uczeń, który ukończył 18 lat, a nie jest to udział w działalności grup przestępczych, czy popełnienie przestępstwa, to postępowanie nauczyciela powinno być określone przez wewnętrzny regulamin szkoły. - W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału w działalności grup przestępczych, dyrektor szkoły jako przedstawiciel instytucji jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policji
Procedura postępowania – wypadek ucznia
Sposób postępowania
- Udziel pierwszej pomocy medycznej poszkodowanemu
- niezwłocznie zapewnij poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną,
- nie dopuszczaj do zajęć lub przerwij je wyprowadzając uczniów z miejsca zagrożenia,
- przekaż nadzór nad swoimi uczniami innemu nauczycielowi
- powiadom niezwłocznie dyrektora szkoły, rodziców (opiekunów) poszkodowanego, pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy, społecznego inspektora pracy,
- powiadom organ prowadzący szkołę lub placówkę,
- o wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
- O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.
- Zawiadomień dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik szkoły. Fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem w dzienniku zajęć podając datę i godzinę powiadomienia rodziców / opiekunów prawnych ucznia o wypadku.
- Przy lekkich przypadkach (brak wyraźnych obrażeń – np. widoczne tylko lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie), po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi powiadamiający o zdarzeniu ustala z nim:
- potrzebę wezwania pogotowia,
- potrzebę wcześniejszego przyjścia rodzica,
- godzinę odbioru dziecka ze szkoły w dniu zdarzenia
- Informację o powyższych ustaleniach powiadamiający zamieszcza również w dzienniku zajęć.
- W każdym trudniejszym przypadku (widoczne obrażenia, urazy, niepokojące objawy) dyrektor lub upoważniona osoba wzywa pogotowie ratunkowe.
- W przypadku stwierdzenia przez lekarza potrzeby pobytu ucznia w szpitalu należy zapewnić uczniowi opiekę w drodze do szpitala.
- Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy.
- Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem szkoły, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie.
- Do czasu rozpoczęcia pracy przez zespół powypadkowy dyrektor zabezpiecza miejsce wypadku w sposób wykluczający dopuszczenie osób niepowołanych.
- Jeżeli czynności związanych z zabezpieczeniem miejsca wypadku nie może wykonać dyrektor, wykonuje je upoważniony przez dyrektora pracownik szkoły lub placówki.
- Powołanie zespołu powypadkowego
- Dyrektor szkoły prowadzi rejestr wypadków.
- Dyrektor wskazuje prawidłowe zachowania i odstępstwa od niniejszej procedury, informuje o wnioskach i podjętych działaniach profilaktycznych zmierzających do zapobiegania analogicznym wypadkom.
Procedura postępowania na wypadek popełnienia przez ucznia czynu karalnego
Sposób postępowania
- Bezzwłocznie podejmij działania mające na celu powstrzymania lub niwelowanie zjawiska
- będąc świadkiem/ zagrożenie - powiadom dyrektora szkoły,
- Dyrektor szkoły - ustala okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia, w przypadku, gdy sprawca jest znany i przebywa na terenie szkoły, należy przekazać go dyrektorowi szkoły lub pedagogowi szkolnemu pod opiekę,
- Pedagog/ wychowawca - powiadomienie rodziców ucznia,
- Dyrektor szkoły - niezwłoczne powiadomienie policji w przypadku, gdy sprawa jest poważna (np. rozbój, uszkodzenie ciała itp.) lub w przypadku, gdy nieletni sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość jest nieznana,
- zabezpieczenie ewentualnych dowodów lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich Policji.
Procedura postępowania na wypadek ucznia będącego ofiarą czynu karalnego
Sposób postępowania
- Bezzwłocznie podejmij działania mające na celu powstrzymania lub niwelowanie zjawiska
- Udziel pierwszej pomocy, jeżeli ofiara doznała obrażeń
- będąc świadkiem lub powziąwszy informację o zdarzeniu - powiadom dyrektora szkoły,
- Dyrektor szkoły /pedagog- ustala okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia, w przypadku, gdy sprawca jest znany i przebywa na terenie szkoły, należy przekazać go dyrektorowi szkoły lub pedagogowi szkolnemu pod opiekę,
- Pedagog/ wychowawca - powiadomienie rodziców ucznia,
- Dyrektor szkoły - niezwłoczne powiadomienie policji w przypadku, gdy sprawa jest poważna (np. rozbój, uszkodzenie ciała itp.) lub w przypadku, gdy nieletni sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość jest nieznana,
- zabezpieczenie ewentualnych dowodów lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich Policji.
Postępowanie ze świadkami zdarzenia:
- Nie pozostawiać uczniów bez opieki
- Wyciszyć uczniów i nie wdawać się w negatywne oceny
- Odizolować uczniów od miejsca zagrożenia
- Zapewnić pomoc psychologa/pedagoga świadkom zdarzenia
Działania profilaktyczne
- Podczas lekcji wychowawczych i EBD omawiać możliwość wystąpienia i sposób postępowania w sytuacji zagrożenia
- Dać możliwość uczniowi swobodnego wypowiedzenia się o zaistniałej sytuacji w atmosferze zaufania i anonimowości (w przypadku otrzymania informacji od ucznia o sytuacji zagrożenia prowadzić działania mające na celu zrealizowanie jego potrzeb)
- Dać możliwość uczniom współtworzenia reguł i zasad postępowania w placówce
- Konsekwentnie przestrzegać reguł i zasad obowiązujących w placówce