Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Szkoła Podstawowa
im. Jana Pawła II w Zielinie
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Sprawozdanie II półrocze 2024

Sprawozdanie z realizacji projektu „Laboratorium Przyszłości” w ramach Koła komputerowego w roku szkolnym 2023/2024

Cel projektu: Zbudowanie modelu skrzyżowania w ruchu drogowym z działającą sygnalizacją świetlną przy wykorzystaniu urządzeń pozyskanych z „Laboratorium Przyszłości”:

  1. Drukarka 3d
  2. Filament
  3. Stacja lutownicza
  4. Laptop
  5. Aparat fotograficzny z elementami oświetleniowymi
  6. Gimbal do smartfona
  7. Zestaw elementów elektronicznych „Arduino”
  8. Oprogramowanie „Arduino Ide”
  9. Dokupione dodatkowe elementy: przewody elektryczne, diody led, cyna, pasta lutownicza, listwy połączeniowe.

Etapy pracy:

  1. Wykonanie projektu modelu skrzyżowania
  2. Konsultacje z nauczycielem techniki, omówienie szczegółów technicznych oraz sposobu wykorzystania działającego modelu w nauczaniu wychowania komunikacyjnego.
  3. Pozyskanie materiałów: odpowiednia sklejka docięta i obrobiona mechanicznie – pomoc rodziców; wykładzina zielona imitująca trawnik – dodatkowy zakup; farba, taśma do wyznaczenia oznakowania poziomego; wkręty, wiertła, szczypce do podtrzymywania elementów lutowanych.
  4. Projektowanie modeli 3D w programie FreeCad.

Na zajęciach koła komputerowego uczniowie z pomocą nauczyciela informatyki tworzyli modele 3D elementów wyposażenia modelu skrzyżowania:

  • Stojak na 3 diody led (światła dla pojazdów)
  • Stojak na 2 diody led (światła dla pieszych)
  • Nasadki podtrzymujące diody w otworach stojaka

Uczniowie poznali zasady prac przy modelowaniu 3D, uczyli się zapisywania i eksportowania pliku z modelem oraz przygotowywali plik w programie Flash Print 5 Sygnis do wydruku. Pliki z modelem zapisane w formacie STL uczniowie mogli oglądać za pomocą okularów VR. Korzystając z portalu CLASSVR umieściłem w/w pliki w zasobach platformy co umożliwiało ich obejrzenie w wirtualnej rzeczywistości.

  1. Drukowanie zaprojektowanych elementów

Ten etap prac przebiegał najdłużej. Czasy drukowania poszczególnych elementów - to można liczyć w godzinach: stojak dla pojazdów ponad 2 godziny (potrzebowaliśmy 4 sztuki); stojak dla pieszych ok. 2 godzin (potrzebowaliśmy 8 sztuk); nasadki – pakiet 8 sztuk drukował się ok 1 godziny (potrzebowaliśmy 4 żółte, 12 czerwonych i 12 zielonych). Niestety niektóre wydruki musieliśmy powtarzać ze względu na zacięcia, niedoskonałości, uszkodzenia w czasie montażu. Wszystkie wydruki wykonywane były w czasie zajęć z uczniami wszystkich klas – lekcje informatyki i zajęcia koła komputerowego. Uczniowie mieli możliwość zapoznania się z wykonywaniem wszystkich czynności związanych z wydrukiem 3D: uruchamianie drukarki, poziomowanie stołu, kalibracja, załadowanie filamentu, wczytanie pliku z modelem, uruchamianie procesu drukowania, obserwacja samego wydruku, zakończenie drukowania, wyładowanie filamentu, wyjęcie modelu, odłamanie elementów pomocniczych wydrukowanego modelu, obróbka mechaniczna modelu, wyłączenie drukarki.

 

  1. Prace lutownicze:

Lutowanie odbywało się w pracowni komputerowej na przygotowanym przez nauczyciela stanowisku. 2 połączone stoliki uczniowskie,  imadło w specjalnymi uchwytami do przytrzymywania elementów łączonych: przewody i dioda led, stacja lutownicza, cyna i pasta lutownicza, szczypce, obcinacze do przewodów. Po przeszkoleniu BHP i pokazie przeprowadzonym przez nauczyciela, uczniowie bardzo chętnie przystąpili do pracy. Dobierali się w zespoły 2 osobowe. Każda para wykonywała jeden zestaw tzn. dioda i przylutowane dwa przewody o odpowiednim kolorze (plus i minus). Trzymanie się określonych zasad ułatwiało późniejszy etap wykonywania połączeń obwodów elektrycznych). Jak łatwo policzyć – potrzebowaliśmy 4 zestawy led koloru żółtego, 12 zielonych i 12 czerwonych. To też zajęło sporo czasu.

  1. Przygotowanie sklejki planem skrzyżowania

Jeden z rodziców wykonał sklejkę o odpowiednich wymiarach. Rozplanowaliśmy układ jezdni, miejsca na stojaki, nakleiliśmy oznakowanie poziome, pomalowaliśmy jezdnie i wyznaczyliśmy pobocza.

  1. Montaż stojaków

Do mocowania stojaków użyliśmy wkrętów do drewna. Otwory wywiercono odpowiednim wiertłem w rozplanowanych miejscach. Niestety wkręcanie było utrudnione ze względu na mało miejsca. Kilka elementów zostało przy tym uszkodzonych i wymagało naprawy a nawet ponownego wydruku.

  1. Połączenia obwodów zasilania sygnalizatorów

Wszystkie połączenia wykonaliśmy pod spodem naszej planszy. Przewody  ułożone i przymocowane zostały płyty. Do połączeń wykorzystano zakupione specjalne  listwy. Pod spodem umieszczono także mikrokontroler ARDUINO UNO. To do jego portów podłączone są wszystkie obwody zasilające sygnalizatory.

  1. Program sterujący światłami sygnalizatorów na skrzyżowaniu

Program zostanie napisany za pomocą aplikacji ARDUINO IDE. Starsi uczniowie z klasy 7 dostali zadanie rozpracowania sytuacji związanej z prawidłowym załączaniem i wyłączaniem świateł w odpowiedniej kolejności na typowym skrzyżowaniu. Następnie z pomocą nauczyciela informatyki rozpoczną czynności programistyczne. Będzie to kluczowy moment całego projektu. Mam nadzieję, że programowanie zakończymy na przełomie kwietnia/maja 2024.

  1. Wykorzystanie modelu skrzyżowania w szkole

Model skrzyżowania będzie wykorzystywany na lekcjach techniki w klasach 4-6 oraz w klasach 0-3 na edukacji wczesnoszkolnej. Nauczycielom będzie o wiele łatwiej omówić z dziećmi zasady prawidłowego  poruszania się w ruchu drogowym.

Film_1 - 20240206_133342.mp4

Film_2 - 20240209_123007.mp4

Henryk Madera